MTB 26

Az MTB 26 típusú kerékpárok olyan sporteszközök, amiket terepre fejlesztettek ki. Sokféle változat jött létre az évek folyamán e kerékméret alatt, így a gyermek (ezek lehetnek ún, terepkerékpárok, amik klasszikus értelemben vett MTB-k; sport- ill. városi használatra egyaránt alkalmasak), összteleszkópos, merev vázas férfi, és többféle vázas női kivitelű modellek. És ide sorolandók a speciális, különleges kialakítású változatok is.

A legelső típusok a városi kerékpárokból fejlődtek ki, amiket még acél merev vázzal és merev villával készítettek. A különbséget a terepen használatos mintázatú, ballonosabb gumiabroncsok jelentették. A vázuk az országúti- ill. a trekking modellekhez volt hasonlatos: vízszintes felsőcső-kialakítás, nagy vázméret.

A technológia fejlődése, a felhasználók igényei és az egyre bevállalósabb felhasználási módok segítettek, hogy a ma ismert MTB 26 kialakuljon, ami mára egyik legnépszerűbb kerékméretű és stílusú kerékpártípus lett.

Az MTB 26-on rengeteg fejlesztést eszközöltek még a társait – a 27-es és a 29-es modelleket – megelőzően. Ezeket időrendben szinte lehetetlen lenne felsorolni, ha nagyon egyszerűsíteni akarjuk, akkor a lényeg az, hogy az összes alkotóeleme egyszerre fejlődött. A legnépszerűbb karbon és alumínium anyagok váltották a kezdeti acélvázat, ennek eredményeképpen sokkal könnyebb és erősebb lett, így mára akár speciális igényeknek is megfelel.

A főleg belépő, túrázásra kifejlesztett modellek esetében jelenik meg a klasszikus női vázkialakítású MTB 26 a többnyire férfi vázas kivitelű formák mellett. Újfajta, sportos női vázzal az utóbbi időben már találkozhatunk, ami a férfi vázhoz hasonlatos, de annál rövidebb az eltérő anatómiai felépítés miatt, hogy a hölgyek számára komfortos legyen a kerékpár.

A rugós teleszkóp váltotta a MTB 26 merev villáját, ezeket a motorsportból átvett újításoknak köszönhetően tovább fejlesztették, és fejlesztik mind a mai napig. A gyorsabb haladás gyorsabb megállást követelt, ami a fékberendezések újítását vonta maga után, ezekhez szintén a motorkerékpárok esetén bevált fejlesztéseket vették alapul. A MTB 26-os típusokat könnyű és erős hidraulikus tárcsafékkel látták el a V-fékeken kívül, melyekkel a gyermekek számára kifejlesztett modelleket és a belépő bicikliket szerelték fel. A hegyikerékpározás összes válfajában feltűnt a MTB 26-os kerékméret, így a DH versenyzésen, a maraton versenyeken, a vegyes felhasználásra kifejlesztett ATB-n (all terrain bike) kívül a dirt és triál kerékpárok mindegyike ezzel a kerékmérettel kezdett.

A fatbike a MTB 26 sepciális változata. Noha a kerékmérete ennek is 26 colos, extrém széles felni, és nagyon ballonos gumi jellemzi, emiatt már jelentősen eltér a megszokott MTB 26-tól. Az extra tapadást azzal érik el, hogy a gumikat nagyon kis nyomásra fújják fel. Havas tájon, illetve homokos tengerparton használják elsősorban, hiszen mindkét tereptípuson a tapadást és a stabilitást a széles gumik biztosítják, ráadásul az extra ballonosságnak köszönhetően kiváló terepleküzdő tulajdonságokkal rendelkezik. Emiatt a hazai hegyekben is egyre sűrűbben futunk össze ezzel a modellel.

A MTB 26 több fokozattal rendelkezik (kivéve az egy sebességes singlespeed kerékpárok), ezért bármelyik típust választhatjuk. Sok fokozat, széles áttételi tartomány jellemzi, köszönhetően a technológiai újításoknak. A belépő modellek alacsonyan tartása mellett is 3x7 vagy 8 sebességes váltórendszert kapunk a pénzünkért, melyek hétvégi túrázások és városi közlekedés esetén is megfelelő áttételt nyújtanak.

A MTB 26 kerékpár tömege (kedvező árú modellek esetében 15-16 kg-ot, a hobbi versenyzők kerékpárjainál, vagy a drágább összteleszkóposaknál 13 kg-ot, a versenyzői elit bringáinál 10 kg-ot jelent) a könnyű országúti, és a sok extrával felszerelt trekkingek közé lőhető be.

MOUNTAIN BIKE (MTB)

A modellt terepre, hegyi felhasználásra fejlesztették ki, erre az elnevezésből rögtön következtethetünk. Noha terepkerékpár, strapabírása miatt városi közlekedésre is alkalmas a járdaszegélyek, kátyúk miatt.

Maximum 21 sebességfokozat áll rendelkezésünkre a mountain bike-ok esetében. A belépő modelleken rugós villát találunk, aminek a működési elve eltér, és az állíthatóság terén is kisebb a mozgástér, mint az általában megszokott első teleszkópok esetében. Az összteleleszkópos kialakítás a drágább modellekre jellemző, ezek már első és hátsó felfüggesztéssel is rendelkeznek, így még keményebb terepen is stabilabb érzetet nyújtanak.

Vastag kerekek, merev kialakítás, jellemzi a MTB-ket, emellett a jó a reakcióidejük és könnyen gyorsulnak. A belépő hobbikerékpárok V-fékes, míg a komolyabb típusoknál már kizárólag csak tárcsafékes felszereltségű modelleket találunk, ezek hidraulikus rendszerűek, illetve bowdenesek (mechanikus) egyaránt lehetnek.

A MTB-ok között a leglényegesebb különbség azonban a kerékátmérő, melyek nagyságát colban adják meg, így 26”-os, 27,5”-os és 29”-os mountain bike-ok között válogathatunk kedvünkre. Az első kerékpárok a ma is népszerű 26-osok voltak. A méret kiválasztását, ami a számunkra a későbbiekben a legideálisabb lesz, a testi adottságainkon kívül a felhasználási terület határozza meg, azaz milyen körülmények között, milyen terepen, milyen dinamikával akarjuk használni a kerékpárunkat.

A 185 cm-nél nagyobb, kimondottan magas felhasználók számára elméletileg a 29”-os átmérőjű kerék ajánlott. Viszont sok alacsonyabb kerékpáros választja ugyanezt, mert nehéz terepen könnyen gurul, jó tapadás jellemzi. Hátránya, hogy nehezebb gyorsulás-lassulás érhető el vele, illetve kevésbé dinamikus, mint a 26-os méretű társai. Sokan a 27,5”-os méret mellett teszik le a voksukat, mert elvileg ez kompromisszumot jelenthet a kisebb és nagyobb átmérő előnyös tulajdonságai között.