Országúti kerékpár
ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR AKCIÓSAN
AZ EGYIK LEGRÉGEBBI STÍLUS, MIÓTA A LÁBBAL HAJTOTT KÉTKEREKŰEK LÉTEZNEK, AZ ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR, MELYEK GYAKORLATILAG A VERSENYZÉSSEL EGYIDŐSEK. A TÍPUS CÉLJA A MINIMÁLIS LÉGELLENÁLLÁS A LEHETŐ LEGKISEBB TÖMEG MELLETT, ÉS AZ ÁLTALUK ELÉRHETŐ LEGJOBB KÖRIDŐ, illetve A LEGNAGYOBB SEBESSÉG. LÉTÉT EZEKNEK AZ IGÉNYEKNEK KÖSZÖNHETI.
Az országúti kerékpár kezdetben acélvázas kialakítású, egyszerű felépítésű kerékpár volt. A későbbiekben, mikor már az alumínium megmunkálása elérhető technológia lett, elkezdték használni ezt a vázak, kerekek, majd szinte minden alkatrész tömegének könnyítésére. A beugró modellek szinte mindegyike, sőt, a mai középkategóriás kerékpártípusok is kivétel nélkül ebből készülnek.
A fejlődés, az űrkorszak hozta magával a szénszál használatát, ami természetesen az országúti kerékpár gyártásában is megjelent, így ma már sorozatgyártásban készült 6-7 kg menetkész-tömegű bringákat is vásárolhatunk, már amennyiben kedvünk van hozzá és a felkészültségünk is megfelelő.
Az országúti kerékpár volt az első alkatrész a további fejlődések során, mely részlegesen, vagy teljes mértékben karbonból készült. Ezután a vázak, majd a kiegészítők (mint például a kormány, az országúti kerékpár legjellegzetesebb alkatrésze) következtek. A koskormány a kos csavart szarváról kapta nevét. Praktikussága vitán felül áll, hiszen segítségével érhetjük el a kerékpáron a legoptimálisabb pozíciót, ami a leggyorsabbá tehet.
Ez a testhelyzet idősebb felhasználóknak, vagy egészségügyi problémákkal küzdők számára nagyon kényelmetlen lehet, arra pedig idővel a gyártók is rájöttek, hogy nem minden országúti kerékpáros akar egyúttal versenyezni is, ennek eredményeként született meg a túra, vagy touring országúti kerékpár, mely hosszabb fejcsővel felszerelt, ezért itt a kormány is magasabban található, a kényelmesebb üléspozíciót biztosítva ezzel.
A vékony gumival felszerelt 622-es, vagy más néven a 28-as kerék az országúti kerékpár másik jellegzetessége. Régebben, főleg az olasz vidéken, rengetegféle szabvány létezett, és mivel a gyártók képtelenek voltak közös nevezőre jutni, mindegyik a saját elképzelése szerint gyártotta tovább a kerékpárjait. Ma már a legtöbb embernek, aki hallott már az országúti kerékpárról, a 23-622 méret jut eszébe, amennyiben a kerékméretre terelődik a szó. Ez egy általános méret, de emellett létezik ballonosabb, keskenyebb és komfortosabb gumiméret is.
Az országúti kerékpár következő jellegzetessége a fék- váltórendszer. Egy mai országúti kerékpár úgynevezett fékváltókarral felszerelt, ami annyit jelent, hogy a megfelelő irányba történő mozgatással a fékkarral együtt a váltót is lehet működtetni, alacsonyabb árkategóriákban például a fékkarra felszerelt kiegészítő kar, vagy karocskák segítségével. Ez rendkívül praktikus megoldás, mivel az országúti kerékpár nagyon gyors jármű, nem lenne ésszerű és célszerű az alsó vázcsövön elhelyezni, ahogyan az a régi időkben szokás volt. Akkoriban minden váltáshoz le kellett nyúlni, eközben pedig el kellett engedni a kormányt, ami a versenyzőket bizony nagyon lelassította.
További jellegzetessége az úgynevezett patkófék, ami rengeteg fejlesztésen esett át a technológia fejlődésével párhuzamosan, elvét tekintve mégis a kerékpár régi tartozéka maradt. Persze ma már itt is elérhető a nehezebb, ám ennek ellenére nagyon is divatos, és egyben igen hatékony tárcsafék is. Bizonyos versenyeken azonban balesetveszélyesnek tartják, emiatt a használata nem engedélyezett.
A versenyeken résztvevő minden országúti kerékpár szigorú szabályrendszernek kell megfelelnie, ezeket az UCI felügyeli, ezért amennyiben a kerékpároddal versenyen szeretnél indulni, mindenképp célszerű időben elkezdeni ez ügyben a tájékozódást. Ma már a legtöbb kerékpáron logóval ellátott matrica jelzi leendő tulajdonosának, hogy az adott bicikli teljes mértékben megfelel minden szabálynak.