Gravel kerékpár
Gravel kerékpárok tulajdonságai
A gravel kerékpár kis túlzással egy divatos mindenes. Országúti, trekking és mountain bike egyben, amely leginkább a cyclocross kerékpárokra emlékeztető geometriával rendelkezik, viszont magasabb fejcsővel, alacsonyabb középcsapágy-magassággal és nagyobb tengelytávval, valamint szélesebb gumi fogadására alkalmas első villával és hátsó támvillával. Mindez a stabilitást és nem utolsó sorban a komfortosabb üléspozíciót támogatja. Szóval, hosszabb úton is kényelmes és nem utolsó sorban gyors.
Gravel váz és villa - karbon vagy nem karbon?
A gravel kerékpárok belépő darabjainál acélvázas darabok is előfordulnak, de a legjellemzőbb a könnyített alumínium váz (Aluminium Lite), karbon villával, illetve a felső kategória képviselőinél egyértelmű a karbon váz. Anyagától függetlenül a gravel vázakat úgy alakították ki a gyártók, hogy az üléspozíció kényelmesebb legyen, valamint a kerékpár jobban irányítható legyen technikásabb talajon is; valamint több rögzítő pont legyen rajta (villán, támvillán is), így utólag csomagtartót, táskákat lehessen rá felszerelni, nem is beszélve a sárvédőről. A letisztultságot szem előtt tartva a legtöbb gravel váz belső kábelezésű, így zavartalanul "pakolható" és esztétikailag sem hagy kívánnivalót maga után.
Gravel kerékpár váltók, hajtások
A két nagy gyártó –Shimano és Sram- gravel szett versenyét nem tudni, ki nyeri, viszont annyi biztos, hogy a Shimano volt az első, aki piacra dobta a kimondottan gravel-re fejlesztett GRX családot (első-hátsó váltó, fékváltókarok, hajtás). A felső-közép és felső kategóriás gravel kerékpárokat általában ezzel a szettel szerelik, abból is a 2x11-es hajtással, ami túlzások nélkül is a legjobb választás. Persze nem mehetünk el szó nélkül a SRAM elektromos és wireless XPLR mellett, ami az egyetlen vezeték nélküli, elektromos gravel szett. Viszonylag kevés gyártó alkalmazza –elsősorban a magas ár és készlethiány miatt, de a jövőben biztosan egyre több bringát szerelnek majd ezzel a szettel. A top darabokat kicsit háttérbe szorítva a belépő és középkategóriás gravel kerékpároknál országúti szettek a jellemzők, kezdve az alap Shimano Claris-től a ritkább Shimano 105-ön át a SRAM Force-ig. Talaja válogatja, de legtöbb esetben, ezek az első-hátsó váltók és hajtások is bőven megteszik.
Tárcsafékek, v-fékek és felnifékek –melyiket szeressük, ha gravel kerékpározás a cél
Ritkább és jóval drágább, amikor a hajtás-szett kiegészül az azonos fékrendszerrel, de egy teljes Shimano GRX szettnek nem nagyon van párja. A gravel esetében szinte alap a tárcsafék, amely a belépőknél mechanikus, viszont a középkategóriától már hidraulikus. Ez nagyban segíti a nedvesebb, sárosabb útviszonyok közötti biztos megállást. Azonban találkozhatunk v-fékkel és „országútisabb” felnifékkel is, viszont akárcsak a hajtás esetében, itt is érdemes átgondolni a felhasználás célját, a talajviszonyokat és az igénybevételt. Félreértés ne essék, megfog egy v-fék is, csak nem úgy és nem akkor –főleg sár és víz esetében-, mintha közvetlenül a tárcsába kapaszkodnak a fékpofák.
Gravel kerékpárok a Berguson kínálatában
A kategóriával ismerkedők számára több Csepel modell is rendelkezésre áll, majd ugrunk egyet a „3 K”, vagyis a Kross, Kona és Kellys belépő darabjaira már mechanikus tárcsafékkel, Shimano Claris váltóval-hajtással. Utóbbi három márkától van felső-középkategóriás modell is, ami kiegészül a Cube gravel palettájával a már említett Claris-től és mechanikus tárcsaféktől a Shimano GRX váltóig, valamint hidraulikus tárcsafékig.
Kalandos mindenes a túrákon, edzésként és hobby tekerések alkalmával (is)
Minden kliséjével együtt igaz, hogy a kerékpár=életérzés. Akárcsak a kategóriák, a választott kerékpárhoz fűződő érzelmek is mások. A gravel bringák talán a legszélesebb spektrumon mozgó és legtöbb élményt adják: igazi felfedezők, túrázók, kalandvágyók, olykor viszont városi szaladgálósok vagy fix útitársak a munkába jövet-menet. A bringáson múlik, hogy mit hoz ki belőle, viszont egy biztos: a gravel egy kerékpár minden terepre.