Férfi Országúti kerékpár
FÉRFI ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR
MIÓTA megjelentek A LÁBBAL HAJTOTT KÉTKEREKŰEK, AZ ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR AZ EGYIK LEGRÉGEBBI típusnak számít., MONDHATNI EGYIDŐS A VERSENYZÉSSEL. CÉLJA A LEHETŐ LEGKISEBB TÖMEG MELLETT A MINIMÁLIS LÉGELLENÁLLÁS, ÉS A SEGÍTSÉGükkel ELÉRHETŐ LEGJOBB KÖRIDŐ, és A LEGNAGYOBB SEBESSÉG. AZ ORSZÁGÚTI KERÉKPÁR ENNEK KÖSZÖNHETI LÉTÉT.
Kezdetben az országúti kerékpár acélvázas, egyszerű felépítésű kerékpár volt. Később, mikor már az alumínium megmunkálása elérhető technológiává vált, kezdték el használni ezt a könnyű anyagot a vázak, kerekek, azután pedig szinte minden alkatrész súlyának könnyítésére. Nemcsak a mai középkategóriás, de szinte a beugró modellek is kivétel nélkül ebből az anyagból készülnek.
A fejlődés, az űrkorszak a szénszál használatát hozta magával, ami az országúti kerékpár gyártásában is megjelent, így ma már sorozatgyártásban készült 6-7 kg menetkész-tömegű bringákat is vásárolhatunk, persze ha kedvünk és tehetségünk egyaránt megvan hozzá.
A további fejlődések során a férfi országúti kerékpár villája volt az első alkatrész, amely részlegesen, vagy teljes mértékben karbonból készült. Ezt követték a vázak, majd az olyan kiegészítők, mint például a kormány. A férfi országúti kerékpár koskormánya a kos csavart szarváról kapta nevét. Praktikussága vitathatatlan, hiszen segítségével a legoptimálisabb pozíciót érhetjük el a kerékpáron, ami a leggyorsabbá teheti a felhasználót.
Ez a testhelyzet idősebb korban, vagy egészségügyi problémákkal küzdők számára nagyon kényelmetlen tud lenni, és mivel a gyártók is rájöttek, hogy nem minden országútis akar versenyezni is, ennek megoldásaként született meg a túra, vagy touring országúti kerékpár, amelynek hosszabb fejcsöves kialakítással rendelkezik, ezért a kormánya is magasabban van, ezáltal biztosítva a kényelmesebb üléspozíciót.
A férfi országúti kerékpár másik jellegzetessége a vékony gumival szerelt 622-es, vagy más néven a 28-as kerék. Régebben, főleg Olaszországban rengetegféle szabvány létezett, és mivel a gyártóknak nem sikerült közös nevezőre jutniuk, mindegyik megmaradt a saját elképzelésénél. Ma már a legtöbb embernek, akinek van némi fogalma az országúti kerékpárról, egyből a 23-622 méret jut eszébe. Ez egy általános méret, de emellett létezik keskenyebb és komfortosabb, ballonosabb gumiméret is.
A fék- és váltórendszer számít a férfi országúti kerékpár másik jellegzetességének. Egy manapság használt országúti kerékpár úgynevezett fékváltókarral van szerelve, ami azt jelenti, hogy a fékkarral a megfelelő irányba történő mozgatással a váltót is lehet működtetni. (Az alacsonyabb árkategóriájú modellek esetében a fékkaron elhelyezett kiegészítő kar, vagy karocskák segítségével) Ez egy rendkívül praktikus módszer, mivel az országúti kerékpár nagyon gyors jármű, nem lenne ésszerű és célszerű az alsó vázcsövön elhelyezni, ahogyan az régebben történt. Akkoriban minden váltáshoz le kellett nyúlni, ehhez el kellett engedni a kormányt, ami nagyon akadályozta a versenyzőket.
Az úgynevezett patkófék számít még hasonló jellegzetességnek, ami a technológia fejlődésével sokat javult, a működési elve tekintetében mégis régi tartozéka a kerékpárnak. Persze ma már itt is elérhető a nehezebb, de mégis nagyon divatos és igen hatékony tárcsafék is. Bizonyos versenyeken azonban balesetveszélyesnek tartják, és nem engedélyezett a használata.
A versenyeken résztvevő minden férfi országúti kerékpárnak szigorú szabályrendszernek kell megfelelnie, amit az UCI felügyel, ezért amennyiben a kerékpároddal szeretnél versenyen elindulni, mindenképp érdemes ezektől időben tájékozódni.. Ma már a legtöbb kerékpáron logóval ellátott matrica jelzi a tulajdonosának, hogy a kétkerekű a szabályoknak a minden tekintetben megfelel.