Egészséget nem vásárolhatsz, de kerékpárt igen!

Kisokos

MINDENT A KERÉKPÁR ALKATRÉSZEKRŐL

Berguson
Berguson
MINDENT A KERÉKPÁR ALKATRÉSZEKRŐL

Tudtad, hogy a gyári felszereléssel vásárolt bringa ára 30%-kal olcsóbb, mint ha saját magad által válogatott kerékpáralkatrészeket szereltetnéd választott bringavázadra? Ez ne vegye kedved tőle, és derítsd ki alábbi cikk segítségével, hogy mit érdemes tudni a kerékpáralkatrészekről!

1.     A VÁZ 

Bár kevésbé nevezzük a klasszikus értelemben kerékpár alkatrésznek, váz minden kerékpár alapja, amire a kerékpár alkatrészek épülnek. A váz kialakítása meghatározza, hogy milyen alkatrészeket lehet rátenni: kerekek mérete, villa típusa, fékek típusa és a középcsapágy típusa.

 

2.     A VILLA 

Ami furcsamód a váz egy nem egyértelmű kerékpár alkatrésze: a villa. Míg az országúti kerékpároknál a vázszett részét képezi ez a kerékpáralkatrész (mert színben, kialakításában egységet képez vele), úgy a hegyikerékpároknál és a túrakerékpároknál már nem. Ennek oka az, hogy utóbbiak teleszkópos villát használnak, amiből többféle tulajdonságú kapható, igénytől és felhasználástól függően.

 

3.     MEGHAJTÁSBAN RÉSZT VEVŐ KERÉKPÁR ALKATRÉSZEK 

A HAJTÁSRENDSZER ALATT A KÖVETKEZŐ KERÉKPÁRALKATRÉSZEKET ÉRTJÜK: ELSŐ ÉS HÁTSÓ VÁLTÓVÁLTÓKAROK, HAJTÓMŰ, LÁNC ÉS A FOGASKOSZORÚ. EZEK A KERÉKPÁR ALKATRÉSZEK SEGÍTENEK ERŐNKET A KERÉK MEGFORGATÁSÁBA VINNI, KISEBB VAGY NAGYOBB ÁTTÉTELLEL, TEKERÉSÜNKET EMELKEDŐN KÖNNYÍTVE, SÍKON PEDIG GYORSAN HALADHATUNK. A HAJTÁSRENDSZER CSAKÚGY, MINT SOK MINDEN MÁS KERÉKPÁRALKATRÉSZ, A BICIKLI JELLEGÉTŐL ÉS FELHASZNÁLÁSI TERÜLETÉTŐL FÜGG. A HAJTÓMŰN 1, 2 VAGY 3 LÁNCTÁNYÉR LEHET, A FOGASKOSZORÚN 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, ÉS ÚJABBAN 12 FOGASKERÉK KAPHAT HELYET.

Egy speciálisabb váltótípus az agyváltó: ebben az összes fogaskereket a kissé nagyobb hátsó kerékagyban találhatjuk. Ez egy jóval bonyolultabb kerékpáralkatrész, cserébe viszont több előnyével nagyon kedvelt része a városi kerékpároknak. Az agyváltó jellemzően 3, 6, 7, 8 11 és 14 sebességes lehet.

A legjobb kerékpáralkatrész márkák:

 

4.     FÉKEK 

Ahogyan a KRESZ szabálya is előírja, a kerékpárokon legalább két, külön működtethető fék szükséges. Jól működő fékek nélkül sose indulj útnak! Ezt érdemes megfogadni, hiszen saját és mások épsége múlik rajta!

A kerékpár fékek fajtái a következők:

  • tárcsafék: ennél a kerékpáralkatrésznél a fékpofa egy tárcsát fog meg. Ez a tárcsa a kerékagyra van rögzítve, és azzal együtt mozog. A féktárcsa és a fékpofák nem kedvelik a zsíros dolgokat, még a tapintásból eredő zsíros foltra is érzékeny a fékbetét. A tárcsafék manapság egyre több biciklin található meg, hiszen újabban az országúti szakágban is terjed használata. Két típusa van, a bowdennel és a hidraulikaolajjal működő. A hidraulikus tárcsafék adja a legnagyobb fékerőt. Sáros időben és hosszú lejtőkön mutatkozik meg a legtöbb előnye.
  • V-fék: a V-féknél a féktest szemből nézve egy V alakot ad ki, innen kapta a nevét ez a kerékpáralkatrész. Fékpofái a felnit lassítják, és fogják meg. Súlyban könnyebb kerékpáralkatrész, mint a tárcsafék. Hobbi szintű trekkingeken, cross-trekkingeken, városi kerékpárokon és nagyobb gyermekkerékpárokon használják.
  • patkófék: szintén felnifék, leggyakoribb felhasználása az országúti kerékpárok kategóriájában van. Néha sportosabb jellegű városi kerékpár alkatrésze.
  • cantifék: egy régebbi rendszerű fék, ami mára idejétmúlttá vált, bár a cyclocross kerékpárokon még a mai napig kötelező, versenyszabályzatba rögzített alkatrész.
  • kontra: a kontrafék a hátsó agyba van integrálva. Nem adagolható a fékerő, a hajtómű hátratekerésekor erősen lefékezi a hátsó kereket. A legtöbbször egy, de néhol két fékkel is ki van egészítve. Városi és gyermekkerékpárokon leggyakrabban használt fékező kerékpáralkatrész.

 

5.        A KEREKEK 

A kerékpár legjellegzetesebb alkatrészei a kerekek, ezekkel visszük erőnket az útra, ezért nagyon fontos alkatrészek, ráadásul a kerékpár ettől kerékpár.

Feltalálása óta rengeteg idő eltelt, fejlődtek az anyagok és a technológia, a lényege azonban nem változott: egy csapágyazott  kerékagyra vékony acél küllők segítségével rögzített  felni, amire a külső és belső gumiabroncsok kerülnek. A csapágy lehet zárt,  úgynevezett ipari csapágy, vagy alkatrészekre bontható, javítható, kónuszos megoldású.

A kerekek mérete, kialakítása, a gumiabroncs mintázata nagyban függ a felhasználási stílustól:

  • az országúti kerékpár sima és keskeny gumiját nagy nyomáson használjuk
  • a hegyikerékpárok ballonos, és hangsúlyosabb mintázatú abroncsait a jobb tapadás érdekében alacsonyabb nyomásra fújjuk.

 

6.        A  KORMÁNY ÉS A NYEREG, AVAGY KÉNYELMI KERÉKPÁR ALKATRÉSZEK 

A pedálokon kívül a fenti két kerékpár alkatrész az, ahol az ember „csatlakozik” a kerékpárhoz. Éppen emiatt a legnehezebb ebből a két kerékpár alkatrészből jót ajánlani, mivel mindenkinek más kényelmes. De hogy azért ne maradj segítség nélkül, megosztunk pár tippet, főbb tudnivalót a kényelmi kerékpár alkatrészekről:

  • Általánosságban itt is igaz, hogy adott felhasználású kerékpárra, az ahhoz alkalmas nyerget és markolatot teszik rá. Többek között ezért nincsen kényelmi bringákon országúti nyereg. 
  • Léteznek kifejezetten a kényelmet szolgáló markolatok, ezek nagyobb felületen támasztják alá a tenyeret. 
  • A nyergek kényelmüket nem csupán a puhaságukat adó anyagoknak köszönhetik (ez többnyire géles), sok múlik a nyergek formáján is. 
  • Ezeken a kerékpár alkatrészeken felül a további kényelmet kerékpáros kesztyűvel és kerékpáros nadrággal kaphatunk. A nyereghuzat, mint kerékpár alkatrész több kényelmetlenség forrása lehet, mivel elcsúszkálhat a nyergen menet közben.

 

7.        EGYÉB KERÉKPÁR ALKATRÉSZEK

 A nem kötelező, ám de fontos kerékpár alkatrészekről is ejtsünk pár szót! Ilyenek például:

 A városi és túrakerékpárok alapfelszereltségének számít ez a védőeszköz, de sportolók, országútisok, hegyikerékpárosok is választhatnak kerékpárjuk stílusának megfelelőt. Ezek lehetnek fixen rögzített, nagyobb védelmet nyújtó, vagy sportosabb, igény esetén levehető típusok.

Anyagukat tekintve jellemzően műanyag, vagy pedig úgynevezett alu-plastic szendvics-szerkezetű. 

 Szintén a városi és túrakerékpárok alapfelszereltségének része, amire a csomagok mellett akár KRESZ előírásnak megfelelő gyermekülés is szerelhető. Kétféle típusa létezik: a nagy teherbírású, a vázra több ponton rögzített kivitel mellett kapható az alkalmanként használható, levehető, jellemzően a nyeregcsőre rögzített, kisebb teherbírású modell. Világjáró túrázók kerékpárjain láthatunk villára rögzített típusokat is, kihasználva ezzel minden pakolási lehetőséget. 

  • Praktikus kerékpár alkatrészek

 A városban közlekedő kerékpárosaink jó társa lehet egy megfelelően kialakított, kormányra rögzített tükör, mely biztonságot nyújt, segítségével könnyebben átlátható a forgalom.

City és trekking kerékpárok alaptartozéka egy stabil kitámasztó, melynek hiánya azonnal feltűnik, amikor csomagot szeretnénk rögzíteni kerékpárunkra.

 

+1: KRESZ ÁLTAL ELŐÍRT KERÉKPÁR ALKATRÉSZEK 

A közlekedésben részt vevő kerékpárok kötelező tartozékai a szabályok szerint -a már említett féken túl:

csengő, 150 méterről látható első és hátsó lámpa, elölről fehér, hátulról piros fényvisszaverő (macskaszem), és legalább az első keréken elhelyezett, borostyán színű küllőprizma, melyet a legújabb módosítások szerint kiválthatunk úgynevezett fényvisszaverő oldalfalú gumiabronccsal