Egészséget nem vásárolhatsz, de kerékpárt igen!

Kisokos

KERÉKPÁR MÉRETEK, FONTOS, A KÉNYELMES TEKERÉSHEZ!

Berguson
Berguson
KERÉKPÁR MÉRETEK, FONTOS, A KÉNYELMES TEKERÉSHEZ!

A régi időkben, ha valaki kerékpárt szeretett volna vásárolni, egyszerű dolga volt, hiszen nem volt nagy választék kerékpárokból a piacon. Ma már mindenféle korosztály, magasság, kerékpározási stílus számára találhatunk külön kerékméretű kerékpárt. Lássuk, miről is van szó!

GYERMEK KERÉKPÁR MÉRETEK

 A legkisebbek futó kerékpárjai és pedálos kerékpárjai vázméretben eltérőek, de mégis mindkettő ugyanakkora, 12"-es kerékmérettel rendelkezik.

Ezt követi a következő kerékpár méret, a 16"-os. Vázméretét tekintve nem sokkal nagyobb, lényegesen csak a kerékméretben tér el.

A sorban következő 20-as és 24-es gyermek kerékpárok már nem csak nagyobb kerékkel és magasabb vázzal, hanem nagyobb nyereg-kormány távolsággal rendelkeznek, hogy megfeleljen a gyorsan növekvő gyermekek számára.

Ma már a 26-os kerékméretet is kezdjük idesorolni, mert amit pár évvel ezelőtt versenyzők, hegyi kerékpárosok tökéletes társa volt, a ma újabb fejlesztései és kerékméretei miatt egyre jobban háttérbe szorul. Gyermek kerékpárokra igaz, bármelyik kerékméretről beszélünk, hogy egymáshoz képest átfedésben vannak, így a gyermek magasságához mindig megtalálhatjuk a megfelelőt.

 

•RÉGI-ÚJ KERÉKPÁR MÉRETEK

Nem is olyan régen -bár a technológia fejlődésének sebességéhez képest nagyon is- a kerékpárt közlekedés céljából használták az emberek, és mivel a versenyszellem mindig is jelen volt, a kerékpárt elkezdték sporteszközként is használni. Ezek a bringák még javarészt a mai országúti kerékpárok ősei voltak, akár gyártónként eltérő kerékméretekkel.

A városi közlekedésben a 650B jelzésű kerékméret maradt meg, ami kisebb átmérőjű, ezáltal ballonosabb, kényelmesebb. 

Ahogy a kerékpár gyártói, fejlesztői elkezdtek a hegyi kerékpározás iránt érdeklődni, úgy csökkent ez a kerékméret a ma ismert 26-os méretre. Ebben az időben egy Tom Ritchey nevű fiatalember felfedezte magának a 650B, vagy ahogy ma ismerjük, a 27,5"-es kerékméretet, ám a világ akkor még nem állt készen erre.

 

•A 29" AZ ÚJ 26"

Az országútik 622-es átmérőjű, de vékony kerekeiből a szükség és a komfort iránti igény következménye lett a trekking kerékpárok szintén 622-es átmérőjű, de már ballonosabb, kényelmesebb gumikkal szerelt változatai. 

Hogy hogyan született, nem tudjuk biztosan, de sokan a cross trekking kerékpárokra mondják a mindenes, vagy szinte mindenre használható jelzőt. Ezek a kerékpárok szintén a már említett 622-es kerékkel, a trekkingekből ismert ballonosságú, de mintájukat tekintve már terepen is használható gumikkal vannak szerelve. Talán ezeknek a kerékpároknak a kedvezőbb terepleküzdő adottságaiból születtek meg a 29-es, és bármily hihetetlen, de szintén 622 kerékátmérőjű MTB-ok.

 A gyártók rájöttek, hogy a MTB-ok a nagyobb kerékátmérő segítségével könnyebben átgördülnek az akadályokon, ezért terepen gyorsabban lehet velük közlekedni. Méretéből adódóan ezek a kerékpárok hosszabb és magasabb építéssel rendelkeznek, mint kisebb kerekű társaik, ezért jellemzően magasabb kerékpárosoknak is ajánljuk.

Kisebb termetű versenyzőink -hölgyek is- mégis kénytelenek ezzel a mérettel versenyezni, mert ha nem így tennének, hátrányba kerülnének a többi versenyzővel szemben.

 

•EXTRA KERÉKPÁR MÉRETEK ÉS KEREKEK

Az újabb fejlesztések újabb igényeket, ezek pedig még újabb fejlesztéseket követeltek a gyártóktól. Találkozhatunk olyan koncepcióval, speciális kerékpár méretekkel vagy vázkialakításokkal, amik eddig a kisebb kerékpár méretek mellett elképzelhetetlenek voltak. Pl. a 36-os kerékméret...

Léteznek olyan kerék- és kerékpár méretek, melyek már régebb óta elérhetőek, de csak egy szűk réteg használta őket speciális kialakításuk miatt. Ezek a Beach bike-ok, amik ballonos gumival a homokos tengerpartra van kitalálva, vagy épp a havas tájakon használható fatbike-ok, amik ma már az újabb terepkerékpárosok "játékszerei".