Egészséget nem vásárolhatsz, de kerékpárt igen!

Cross trekking

 

A cross trekking kerékpár tulajdonságai

 

Napjaink kerékpáros választékának legnépszerűbb modelljei a cross trekking kerékpárok, a hagyományos túrakerékpárok (trekking) dinamikusabb változatai. Ezek a biciklik több elvárásnak képesek egyszerre megfelelni, így aszfalton és terepen is jól teljesítenek. A könnyű szerkezetű cross trekking biciklit műúton, városban és országúton, illetve földúton is lehet használni.

A gravel kerékpárokat szokták „mindenesnek” hívni, de a cross trekking bringákra ez még inkább igaz. Vázgeometriában trekking és MTB között mozog, a villa teleszkópos, 50 mm-es mozgással (néha van az 63 mm is), a gumi pedig keskenyebb. Minden adott hát ahhoz, hogy aszfalton, könnyebb terepen, fel-le, gond nélkül guruljanak a 28”-as kerekek, melyek ideális kompromisszumot jelentenek az alacsony gördülési ellenállás és a jó tapadás között. Első ránézésre olyanok, mint a lefogyasztott MTB bringák, mivel a trekkinggel ellentétben nincs rajtuk sárvédő, láncvédő, stb., de ezek természetesen szükség esetén felszerelhetőek rájuk. Viszont a könnyített alumínium váz és az állítható kormányszár a túrabringákról megmaradt, ami a kényelmet és a számtalan kilométert is lehetővé teszi. Hogy könnyen feltekerhessünk a legmeredekebb emelkedőkre, és gyorsan haladhassunk a lejtőkön, illetve sík terepeken is, a cross trekking kerékpárokon sok sebességfokozatot lehet állítani.

 

V-fék, tárcsafék a cross trekking kerékpárokon

A belépő darabok V-fékkel szereltek, pár ezer forinttal a 200 ezres kategóriától kapnak a cross trekking kerékpárok túlnyomórészt mechanikus és hidraulikus tárcsaféket, minőségben azonos, viszont kevésbé ismert márkáktól, mint a C-Star vagy Althonga. Kivételek persze vannak, például a Shimano Alivio BR-T4000-as V-fék, amivel a 225 900 forintos Gepida Alboin 300 CRS-t szerelik. Az Alivio fék igazán minőségi darab a felnifékek világában és aki ódzkoik a tárcsák karbantartásától, annak kifejezetten ajánlott. Nagyjából el kell érni a 300 ezer+ árkategóriát ahhoz, hogy Shimano hidraulikus tárcsafék villogjon a bringán, annak is az alapnak számító BL -MT200 változata. Itt kell megjegyezni, hogy fontos a fékkarok szerepe is, hiszen ahhoz, hogy a fékerő jól adagolható legyen, elengedhetetlen a minőségi fékkar. Utóbbi, azonos nevű társa a kormányra szerelve támogatja a 160 mm-es tárcsák és fékbetétek megfelelő működését.

A V-fék vs. tárcsafék kérdésben ismét vissza kell térni a felhasználási célokhoz, mivel a gyakori, akár esős, nedves időben kerékpározás jobban igényli a tárcsafék erejét, mint az inkább száraz körülmények között megbízható, felnit fogó változat. Karbantartást tekintve a tárcsafékek –főleg a hidraulikusak- jóval több szervizt és odafigyelést igényelnek, költségesebbek is, viszont egyértelműen biztosabbak. A cross trekking bringák felépítésükből és rendeltetésükből adódóan elég gyorsan is tekerhetők, így érdemes olyan fékkel szerelt változattal hazagurulni, ami meg is áll, ha kell.

Soksebességes váltók a „dinamikus trekkinghez”

Mivel a cross trekking kerékpárok felhasználása még kategóriákba sorolva is szerteágazó, ezért a sebességfokozatoknak le kell követniük az igényeket. Még a 100 ezres kategória közepén elhelyezkedő kétkerekűek felszereltsége, a nagyon belépő Shimano TY500 első és TY300 hátsó váltó együttesével is 21 sebességet biztosít. Egy szintet feljebb lépve, a fékeknél is mértékegységnek számító 200 ezres sáv derekán, az alap Shimano Tourney első, és RD-M360 hátsó váltó a cross trekking-nél sztenderdnek számító 24 sebességet adja. Gyakori még a Shimano Acera első, és szintén a japán márka Alivio hátsó váltó kombinációja, amely nem kevesebb, mint 27 sebességgel segíti, hogy a kerékpáros hosszú távon és főleg felfelé (enyhén és meredeken) megfelelő támogatást kapjon. A top kategóriában már –ahogy MTB-k esetében is- a Shimano Deore és XT váltók erősítik a bringákat (XT esetében a fokozatszám 30!). Bírják a durvább terhelést, de olyan bringást is feltételeznek, aki értékeli a teljesítményüket.    

 

Cross trekkingről még bővebben:

 

Ha olyan kerékpárt szeretnénk, ami könnyű, kényelmes, emellett sokoldalú, így használhatjuk aszfalton, de tereptúrázásra is, egyszerű és praktikus is egyben, vagy akár a legmodernebb és elegáns egyszerre, akkor a cross trekking a tökéletes választás.

Manapság talán a cross trekking legelterjedtebb és legkedveltebb kerékpártípus, mert minden árkategóriában megtalálhatjuk képviselőjét. A túrakerékpárok között a cross trekking az a stílus, melyben megtalálhatóak az alap, egyszerű felszereltségű, kedvező árú hobbi kategóriájú, és a már komolyabb igénybevételnek is megfelelő, legújabb fejlesztésű felső kategóriás modellek is.

A cross trekking kategória lényege a sokoldalúság, a többrétű, praktikus felhasználhatóság. Különböző kiegészítőkkel felszerelve más-más felhasználási területre is vihetjük ugyanazt a kerékpárt. Levehető kosárral, sárvédővel, kitámasztóval és természetesen a KRESZ előírásoknak megfelelő hang- és fényjelzéssel kiegészítve városi bringának is alkalmas, vagy mindennapos munkába járáshoz. Laza túrázáshoz a cross trekking biciklinket csomagtartóval és táskákkal bővítsük, de elegánsan "csupaszon" hagyva sportos edzésekhez is biztosítja mindazt, amire szükségünk lehet.

A fentiekből láthatjuk, hogy a cross trekking amolyan "mindenes", akár városi közlekedésről van szó, akár egy lazább túrázásról, vagy sportos edzésről, a cross trekking bicikli szinte mindenre alkalmas. 

A cross trekking férfi változata mellett női vázkialakítású is elérhető, ami amellett, hogy a könnyebb felszállást segíti, ugyanazokkal a sportos jegyekkel rendelkezik, mint a férfi modellek. Ezek a könnyű alumínium vázak gyártótól függetlenül felszerelhetőek olyan kiegészítőkkel, melyek a mindennapi közlekedésünket, élményben gazdag túráinkat vagy sportolásunkat tartalmasabbá teszik.

 

Cross trekking kerékpárok a Berguson kínálatában

A kategóriával ismerkedőket a belépő Neuzer, Kross, Alpina, Gepida és Kellys cross trekking kerékpárok alap Shimano váltóval, V-fékkel igyekeznek meggyőzni, hogy jól választanak és előbb vagy utóbb feljebb is akarhatnak lépni. Míg az utóbb említettek a 150-200 ezer forint között mozgó kínálatot jelentik, úgy a már tudatosabb vásárlók 200-300 ezer forint között gondolkodhatnak, túlnyomórészt tárcsafékes és árban felfelé szökve erősebb és megbízhatóbb Shimano váltásban (és persze minőségibb, 50 mm-t mozgó teleszkópokban) leginkább a már említett Kellys, Kross és a képbe kerülő Cube modellekben. Az elhivatottak 300 ezertől felfelé már komolyabb felszereltségek között válogathatnak elsősorban Ghost, Cube és Merida márkák között, hidraulikus Shimano tárcsafékkel egészen a Deore XT váltókig és 63 mm-t mozgó teleszkópig. A lényeg, hogy van bőven alternatíva, számszerűsítve több mint száz, így borítékolható, hogy meglesz az a bringa, ami igazán passzol.

 

 

Szűrés
Ár
 (Ft)
4 500 Ft - 656 990 Ft
Ajánlataink
Váz kialakítása
Alkategória
Gyártó
Vázméret
Ajánlott testmagasság
158 - 190
Szín
Kerékméret
Váz anyaga
Váltórendszer
Fék típusa
Termék státusza