Egészséget nem vásárolhatsz, de kerékpárt igen!

Cyclocross kerékpár

Keresendő kifejezés
Keresés típusa
Miben keressen
Összes kategória
Ft
Ft

Cyclocross kerékpárok tulajdonságai

 

Sok módon lehet aposztrofálni a cyclocross kerékpárokat, mint terep-országúti, verseny-gravel, stb., de a megnevezésből kiindulva egy kategóriák keresztezéséből létrejött hibridről van szó: országúti váz, csak erősebben, országúti kerekek, csak szélesebben (terepmintázattal), gravel hajtás és váltás, strapabíróbb üzemmódban. Talán ez az egyetlen olyan kategória, amely leginkább versenyzésre lett fejlesztve, pontosan ezért ki is marad a „belépő” modell lista. Összehasonlítani leginkább az országútival és ebből kifolyólag a gravel-el érdemes, mert így lehet leginkább belőni a cyclocross helyét a kerékpárkategóriák között. Sőt, néhol még a mountain bike-ok erősebb felépítésével is összekapcsolható. Elsősorban a vázgeometria és a gumik méretbeli eltérése teszi ki a legnagyobb különbséget, ami nem is csoda, hiszen a cyclcross versenyek pontosan rossz időre, „rossz” terepkörülményekre vannak időzítve, melyek technikás kerékpárost és rendkívül jól irányítható, a talajviszonyoknak megfelelő, ámbár gyors kerékpárt feltételeznek.

 

Cyclocross váz: a gravel és országúti-különbségek ötvözete

Első ránézésre –főleg, ha neten, webshop-ban, oldalnézetben találkozik vele az érdeklődő- országútinak tekinthető. Talán az adhat kétkedésre okot, hogy mindegyik bringa tárcsafékkel van szerelve (160 mm a legtöbb esetben), ami a kizárólag aszfalt-kategóriára csak bizonyos ár-besoroláson felül jellemző. Üléspozíciót, vázgeometriát/méreteket, valamint a kormányt és fékváltókarokat tekintve országúti alapokra épül, amely tengelytávban, kormánymagasságban is követi a versenykategóriát és eltér a komfortosabb, inkább túrázásra alkalmas gravel vagy endurance bringáktól. Mivel itt elsősorban a teljesítmény és gyorsaság a cél, ezért nem is csoda, hogy a kényelem elhanyagolható tényező.

A váz anyaga könnyített alumínium, a villa pedig karbon, de a drágább darabok már teljesen karbonból készülnek. Mivel keményebb terhelésnek van kitéve egy cyclcross váz, mint országúti megfelelője, így valamivel erősebb, a súlypontot lent tartja. Akárcsak a kerékpáros, a váz is rengeteg sarat kap egy-egy verseny alkalmával, ezért a kialakításnál a hátsó támvilla esetében figyelembe kellett venni a sárférőhelyet. Természetesen sárvédő is felszerelhető (rögzítési pont nincs, ezért csak a kötözős változatok tehetők fel), de felesleges, mert a váz biztosítja az „öntisztulást”. Érdekesség még a vázzal kapcsolatban, hogy női változat nem is készül belőle, mivel minden a versenyzésről szól, legyen szó hölgy vagy férfi kerékpárosról.

Terepre szánt hajtás és váltás országúti alapokon és mechanikával

A cyclcross kerékpárok hajtásrendszere, váltópalettája megegyezik az országúti és gravel bringákra szerelt társaikkal. Különbség azonban, hogy az úgynevezett belépő szettek ennél a kategóriánál nem játszanak, mivel egy Shimano Tourney vagy Claris nem bírná azt a fajta terhelést, amit egy cyclcross terep esetében bírni kell. Sőt, lépcsőfokokkal feljebb egy Shimano Sora vagy Tiagra, esetleg 105 sem az igazi. A gravel specifikus Shimano GRX szettel kezdődik és ennek változataival, valamint a SRAM Apex, Force, RED vagy a legújabb XPLR hajtással végződik a kategóriára jellemző strapabírás, a megfelelő láncfeszítés és megbízhatóság. Azon a terepen, ahol a cyclocross megy, nem megengedhető az akadozó váltás, a lánc csúszkálása, beesése, stb. (mondjuk hol az?). Aki ebben a kerékpár kategóriában gondolkozik, annak erősen ajánlott az utóbbiak valamelyikének kiválasztása vagy beszerzése.

Kerekek, gumik cyclcross-ra

Az alapnak tekinthető 28-as kerekek 35-37x700-as gumikkal vannak szerelve. A sima vagy enyhén bordázott felület jelen esetben nem hoznák a kötelezőt, ezért terepmintás, inkább MTB-re hajazó kialakítás a jellemző rájuk. A legtöbb esetben átütőtengelyes (kanyarodást, fékezést teszi pontosabbá), tárcsafékes (átlagban 160 mm-es tárcsával) kerekek kerülnek a cyclcross kerékpárokra és szinte már bevett szokás, hogy tubeless vagy tubeless ready a kerékszett. A tömlő nélküli gumiknál nincs belső, ezért jobban lehet játszani a nyomással, nagyobb tapadást lehet elérni úgy, hogy a defekt kockázatát is csökkentjük a speciális tubeless folyadékkal. Szintén versenyhelyzetben, már-már kötelező az ilyen gumi.

Kihívás, technikázás, a bringás képességeinek kimaxolása alternatív szemszögből

 

A saras útvonal önmagában is nehéz terep, mivel nedves, csúszós és esetenként még be is ragadhat a bringa. Főleg, ha ez még havas felülettel is társul, az jelenti az igazi kihívást. A cyclocross kerékpárok pont ezen körülmények meghódítására lettek kifejlesztve, hogy az akadályok leküzdése ne a bringán, hanem a kerékpároson és annak technikai tudásán, kitartásán, illetve ügyességén múljon. A versenyszellem és teljesítmény kötelező, mert ettől nyer értelmet, ha valaki egy cyclocross nyergében találja magát, akár amatőr, akár profi vagy lelkes hobbista.

 

Cyclcross kerékpárok a Berguson kínálatában

Több, kerékpáros webshop hibásan, egyben kezeli a cyclcross és gravel kerékpárokat. Mivel számos különbség és felhasználásbeli elétérés van a két kategória között, a Berguson nagy hangsúlyt fektet a hiteles tájékoztatásra. Számos gravel modell van a kínálatban, míg cyclocross-ból kevesebb, viszont bővülő számban. Kiemelendő a Merida Mission CX 600-as, ami az amerikai SRAM Apex teljes szettjével van szerelve: első-hátsó váltó, fékváltókar, fékek, féktárcsák. A váz könnyített alumínium, míg a villa karbon, a saras körülmények közötti gyors haladást pedig a 700x33C Maxxis Mud Wrestler gumik teszik lehetővé.