Fitness kerékpár
Fitness kerékpárok tulajdonságai
Ezek a biciklik kellő sportosságot nyújtanak, ami a lehető legnagyobb kényelemmel párosul. Alkalmasak mindennapi közlekedésre – ez jelenti a legnagyobb különbséget a fitness és az országúti bringák között. Egy időben nagyon divatos volt, de aztán jött a gravel és átvette a trendet. Persze ez nem azt jelenti, hogy manapság ne keresnék, de pár éve még számos kerékpáros erre a kategóriára akart váltani. Nem is csoda, hiszen jellemzői az esztétikus, kecses váz, amelyek országúti alapra készülnek, kis kényelmi módosítással és a kos helyett egyenes kormánnyal (emiatt a fitness kerékpáron az ülés is kényelmesebb, mert nem kell hajlott testhelyzetben tekerni), remek menetdinamikával. Sportos, de mégis kényelmes, gyors és kezes, utóbbi a szélesebb, ballonosabb gumiknak köszönhető (a fitness bringákra szerelt szélesebb gumik növelik a stabilitást, könnyebbé teszik az irányíthatóság és nem utolsó sorban a defektkockázatot is csökkentik). Akár ennek is betudható, hogy városi kerékpárként egyre több fitness rója az utakat. A cross trekkinghez hasonlóan velük is lehet túrázni, és felszerelni a kellő alkatrészekkel. Bár azt a letisztultságot, amit egy minden ízében vonzó fitness modell sugároz, lehet, érdemes plusz kiegészítők nélkül csodálni.
Fitness fékek: V, patkó vagy tárcsa
Mivel országúti alapra készülnek, a fitness kerékpároknál még a kezdeti időkben gyakori volt a patkófék, V-fék, de az igények rohamos növekedésével, manapság már a legtöbb modell mechanikus vagy hidraulikus tárcsafékkel szerelt. Utóbbi azért is elterjedtebb, mert a legtöbben edzéshez, munkába járáshoz vásárolják, így esős időben sem marad otthon a bringa, a tárcsafék pedig nedves körülmények között megbízhatóbb, mint „patkó” és „V” társai. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy egy országútihoz hasonló tempót diktáló kerékpárt melyik fogja meg jobban. Szárazon, kétségkívül a patkófék is remekül teljesít, de ha csapadék éri, már zavarba jöhet egy intenzív fékkar mozdulatot követően.
Váz és rejtett kábelek
A fitness kerékpárok küldetésének kulcsa a vázgeometriában keresendő, amely meghatározza azt a fajta –országúti kerékpárhoz képest- egyenes üléspozíciót, ami a fitness bringák kényelmét, valamint ezzel egyetemben a dinamikáját is adják. A váz leginkább könnyített alumínium, elől merev, karbon villával. Könnyűnek annyira nem mondhatók, mivel egy top-kategóriás Cube SL Road is 9,3 kilogrammot nyom, de nem is a grammvadászat a cél. Sokkal inkább a stabilitás és strapabírás, kiegészülve a ballonosabb gumikkal, hogy a kerékpár több (út)helyzetre fel legyen készítve. Visszatérve a karbon villához: nagyban megkönnyíti a mászást, a rosszabb útviszonyok közti bringázást és városi közlekedésnél a szegélyekre/ről fel-, lerakást.
Ahogy már felsőbb kategóriás MTB-k, országútik esetében, a fitness kerékpároknál is egyre jellemzőbb az integrált, vázon belüli kábelvezetés. Amellett, hogy esztétikailag letisztult megjelenést kölcsönöz a bringának, praktikus is. Nem véletlen hát, hogy már egy középkategóriás Merida Speeder 100-as kerékpárnál is belül vezeti a gyártó a kábeleket. Innentől felfelé pedig ez már egyenesen egyértelmű.
Váltás fitness módra
A vázból és az egész kerékpár karakterisztikájából kiindulva, még azt is lehetne gondolni, hogy váltók esetében is országútira szerelt darabok az irányadók. Ez nem teljesen helytálló. A belépő Shimano Tourney és főleg a középkategóriában jelenlevő Acera vagy Alivio nem jellemző országúton (inkább trekking és belépő MTB). Közel 350 000 forintig kell eljutni ahhoz, hogy a már országúti kategóriában ismert Sora szettel szerelt bringát kapjon a vásárló egy Merida Speeder 200 személyében. Sőt, a Merida Speeder 300 már a strapabíróbb Tiagrával van erősítve, még nagyobbat ugorva pedig a Giant FastRoad SL az aszfaltkirály kategóriában is tekintélyt parancsoló Shimano 105-ös szettet kapta. Érdekes és mindenképpen meg kell említeni a Berguson kínálatának legdrágább fitness kerékpárják a Cube SL Road C:62 SLT-t, ami a gravelre fejlesztett Shimano GRX első-hátsó váltót kapta. Ennek legfőbb oka a strapabírás és a bringa számos körülmény közötti felhasználásának elősegítése. Egy GRX váltó ugyanis szépen teljesít olyan földutakon is, ahol a ballonosabb gumival simán elmegy a kerékpár, viszont szétrázza a láncot. A GRX ezt is bírja, illetve ha ütést kap, azt sem veszi olyan érzékenyen, mintegy 105. Ettől függetlenül ismét a felhasználás módja a kérdés: ha csak aszfalton lesz tekerve a bringa, érdemes egy erősebb országúti váltóval szerelt fitness modellt választani egy drágább, de több útviszonyt lehetővé tevő társa helyett.
Fitness életérzés kétkeréken
Kardió edzés vagy „just for fun” bringázás a sebesség szerelmeseinek, esetleg munkába járás gyorsan, stílusosan? Ezt mind adja a fitness kerékpár. Kényelmes, mindemellett sportos és még túrázni is érdemes vele (persze elkerülve a nehezebb földutakat). Ilyenkor rögzíthető sárvédő és még kitámasztó, hogy egyértelműen megfeleljen a trekking követelményeinek. Talán a crosstrekking és országúti között helyezkedik el, mindkettő előnyeit magában hordozva. Dimanikus, haladós, esztétikus, kecses és strapabíró, ki tudna ellenállni ilyen jellemzőknek?
Fitness kerékpárok a Berguson kínálatában
Belépőtől a csúcsig: Csepel, Giant, Merida és Cube modellek várják, hogy társak legyenek az edzésben, munkába járásban vagy éppen egy jó kis teljesítménytúrában (preferáltan aszfalton). A Csepel Torpedo 3* fehér és klasszikus, piros színben jelképezi a belépő kategóriát, rendkívül jó ár-értékarányban. A váz, kormány és az egész bringa első ránézésre egy városi cirkáló hatását kelti (annak is tökéletes), mégis az 53 és 39 fogas első lánckerekek és a 14 sebességes Shimano A050 váltó már a teljesítményt sejteti. A kategóriával ismerkedőknek ez a modell kifejezetten ajánlott. Egy nagyjából 50 ezer forintos ugrással már tárcsafékes változatok jönnek, elsőként a Giant Escape 3 Disc, majd egy újabb 70 ezer forinttal megtoldva a Merida Speeder 100 és csak felfelé-felfelé a 200, 300 egyre komolyabb felszereltséggel és könnyített alumínium vázzal. A fitness kerékpárok kategóriájának „királyi” részéhez érkezve a top alkatrészek és mérnöki finomságok már mindenhol jelen vannak, itt az esztétikum és/vagy a márkahűség dönti el, melyik legyen a befutó, így a Giant FastRoad SL 3, Cube Hyde, SL Road, SL Road Pro, SL Road Race vagy Kellys Physio 50. Ezen fitness modelleket elnézve szem nem marad szárazon.
Fitness kerékpár vásárlás előtti tudnivalók:
Sok olyan kerékpáros van, akik a közlekedési eszközük mellett vágynak olyan kétkerekűre is, amivel
az edzésüket segíthetik elő, akár a kardiózáshoz, ha nem szeretik az edzőterem fülledt légkörét, és
inkább a szabadba vágynak, vagy akár a triatlon részeként a futás és úszás mellé.
A fitness kerékpár megjelenése előtt egy olyan lehetőség adódott, hogy átalakíthatták a meglevő
bringájukat. Mivel egy hegyi kerékpár sok átalakítás után sem lenne alkalmas fitness kerékpárnak,
ezért a legkézenfekvőbb választás az országúti, vagy a cross trekking lehet. Az országúti kerékpárnak
a nagyon sportos üléspozíciója és kormánya lehet a hátránya, mivel egy egyenes kormányos
kerékpárrá alakítás a teljes váltás- és fékrendszer cseréjét is kívánná. Ésszerűbbnek tűnhet a cross
trekking kerékpár félterep-mintázatú gumijait lecserélni a felszerelhető legvékonyabb sima
mintázatúra, mégis a teleszkópvillával, és a relatíve nagy tömeggel nem nagyon tudunk mit kezdeni.
A fitness kerékpár lényege, hogy sportosan, gyorsan, mégis kényelmesen tudjunk vele akár hobbi,
akár sport céllal kerékpározni. Sok kerékpáros átalakítása alapján megvolt az elképzelés, milyen is
legyen a fitness kerékpár, ezt a gyártók nagy része egy mozdulattal "megoldotta": lecserélte az
országúti kerékpárok kormányát egyenes változatra, a bringa többi részét azonban változatlanul
hagyta, ami nem igazán tűnik jó ötletnek, ha a kevésbé sportos bringásokra gondolunk, hiszen
számukra az a hajtásrendszer és a keskeny gumi nem ideális választás.
Más gyártók inkább újragondolták az egész kérdést az igényekkel együtt, és megszülethetett a
fitness kerékpár fogalma, melyet a praktikus, erős V-fék, merev villa, és a könnyű, mégis strapabíró
alumínium váz jellemez.
Gumija sima felületű, az országúti bringákhoz képest ballonosabb, de még mindig keskeny, így a
fitness kerékpár megfelelően gyors, fürge, mégis komfortos.
A fitness kerékpár sokoldalú, hiszen az edzéseken és a munkába járás lehetőségén túl akár
teljesítménytúrára is vihetjük, ha a vázon és villán erre a célra kialakított pontokra rögzítünk
csomagtartót, sárvédőt, vagy akár kitámasztót is. Nem csupán a munkahely lehet a fitness kerékpár
célpontja a mindennapokban, hiszen vannak olyan szakmák, melyekhez nagyon jól jön a fitness
kerékpár gyorsasága és kényelme, ilyen például a futár, akinek pont egy ilyen kerékpárra van
szüksége munkájához.
Letisztult külsejéhez nagyban hozzájárul a legtöbb modell esetében a vázon belül elvezetett, rejtett
kábelezés is, megnövelve annak élettartamát.
A legletisztultabb, és műszakilag legegyszerűbb megoldás az egysebességes változatuk, mint pl. egy
régi Kellys Physio 10, ami már szinte egy komfortos pálya-kerékpárnak is tekinthető. A praktikus
használat kedvéért azonban mégis inkábba váltós rendszereket részesítik előnyben mind a
bringások, mind a gyártók, ezért inkább azokat fejlesztették tovább.
A fitness kerékpárok között igényeink és pénztárcánktól függően megtalálhatjuk az egyszerűbb,
trekking hajtásúak mellett az országúti kerékpárokról kölcsönzött váltásrendszereket is. Ezek a
kerékpárok már valóban a leggyorabb egyenes kormnányos kerékpárok, de éppen emiatt nagyobb
edzettségi szint szükséges használatukhoz. Ennek oka, hogy bár kompaktnak nevezett hajtómű került felszerelésre, még így is nagyobb lánckerekek vannak elől, mint egy trekking vagy cross trekking
hajtóművön, ezekhez párosítva egy országúti fogaskoszorú fokozatai sokkal közelebb vannak
egymáshoz, mint egy komfortosabb trekking esetében, ezért haladósabb ugyan, de nehezebb
tekerni.