Hello Kitty
A Hello Kitty egy japán mesefigura, amelyet Yuko Shimizu 1974-ben alkotott.
A száj nélküli figura sikere ma is töretlen, sőt, a rajongók tábora napról-napra nő, csak a Facebook követőinek száma napjainkra már a 15 milliót is meghaladta.
A figura teljes neve Kitty White, aki azért kapott angol nevet, mivel a brit kultúra a megalkotása idején a japán lányok körében rendkívül népszerűnek számított. Az ő élete a tökéletes gyermekkort szimbolizálta az akkori közízlés szerint.
Noha első ránézésre cicának tűnik, és sokáig tartotta is magát ez a meghatározás, amire a neve is ráerősítet, ugyanis magyarul neve, kitty is cicát jelent, viszont a cég szóvivője cáfolta ezt:
„A Hello Kitty nem egy macska, hanem egy rajzfilmfigura, egy kislány, egy két lábon járó jóbarát. És azért nincs szája, mert ő a szívéből beszél. Ő a Sanrio nagykövete és nincs egy konkrét nyelvhez kötve."
A Sanrio cég természetesen Kitty karakterét és fiktív világát is tökéletesen kidolgozta.
A kislány angol és London külvárosában él szüleivel, Mary és George White-tal, valamint ikertestvérével, Mimmyvel. A Skorpió jegyében született, a vércsoportja „A”, a súlya 3 almányi és 5 almányi magas. Nagyon vidám és boldog kislány, szeret sütögetni és finomságokat enni, kedvence almás pite, amit anyukája süt neki. A cicája, Charmmy Kitty névre hallgat, az aranyhörcsöge pedig Sugar. Egyik kedvenc mottója: „Barátokból sosem elég!”
A Hello Kitty először 1975-ben egy műanyag pénztárcán jelent meg, és hamarosan a képmásával rengeteg különböző terméket gyártottak, illetve díszítettek. Bár eredetileg a célcsoportot fiatal lányok alkották, napjainkra már a felnőttek körében is rendkívüli népszerűségnek örvend.
Kifejezéstelen arca már minden elképzelhető holmit díszíthet, mint számítógépek, irodaszerek, smink táskák, autók, ruhák, alsóneműk, esküvői ruhák, wc. papír... a lehetőségeknek csak az alkotók képzelete szabhat határt.
A figura mára több mint 50.000 terméken láthatjuk, több mint 70 országban forgalmazzák. A Sanrio cég, a védjegy tulajdonosa 759 millió dolláros éves bevételt könyvelhet el. Egy hozzávetőleges számítás szerint a Hello Kitty márka 7 milliárd dollárt ér.
Dobay Adam kultúrakutató véleménye szerint a cukiság (cuki = kawaii) a modern japán kultúra része:
„A természet közeli gyökereit a mai napig őrző Japánban a gyermeki létezést az ember természetes, eredeti állapotaként tisztelik. A Hello Kitty pont attól lesz nagyon izgalmas, hogy nincs szája, nincs konkrétan meghatározott érzelmi állapota, amit feléd kommunikál. Ezzel projekciós felületté válik: a saját érzelmi állapotodat vetíted rá a figurára, amitől az empatikusnak hat. Ezért volt tudatos döntés a Sanrio részéről, hogy nem rajzoltak szájat Hello Kittynek. A japán társadalmi rendszer erősen hierarchikus, rengeteg kimondatlan szabállyal arról, hogy kivel hogyan beszélhetek, kit hogyan szólíthatok meg. A Hello Kitty-figura a nyílt, szabad, őszinte gyermeki kommunikáció szimbóluma, amelyben a beszélők egyenrangúak – nem véletlen a barátságos Hello előtag sem.”
A Hello Kitty által díszített termékek természetesen nem hiányozhatnak a kerékpársport területéről sem. Komplett kerékpárok, kiskosarak, csengők, nyergek, vázak, táskák – mind-mind alkalmas felületek a japán márka számára, hogy a kicsik kerékpárjait még vonzóbbá tegyük. A termékek a Berguson kínálatában is megtalálhatók, akár a webáruházunkban, akár az óbudai Vihar utcában található szaküzletünkben kedvére válogathatsz a gyermeked társaságában, hogy a legkisebbekben is nagyobb eséllyel felkeltsük a kerékpározás iránti szeretetet.